Wyprawa nad morze…i nie tylko

18.10.2021 o godzinie 6:00 klasy 1d i 2d zebrały się pod Nowym Kinem, aby wyruszyć w podróż (dla mnie sentymentalną). Program wycieczki obejmował: Toruń-Trójmiasto-Malbork. O godzinie 12:00 wysiedliśmy z autokaru w Toruniu – pięknym mieście piernika, Kopernika i Krzyżaków. „Toruń ozdobnymi budowlami i pokryciem ceglanych dachówek tak cudownie jaśnieje, że niewiele miast może mu dorównać pięknością i wspaniałością”. Tak o Toruniu, w XV wieku, pisał polski
kronikarz Jan Długosz. Miasto to powstało w XIII wieku, a jego założycielami byli rycerze spod znaku czarnego krzyża. Pierwotnie Toruń położony był w innym miejscu. Przyczyną przeniesienia Torunia,
podążając za głosem krzyżackiej kroniki, były ustawiczne przybory wód. W krótkim czasie, w nowym miejscu, wyrosły dwa miasta: Stare i Nowe, a pomiędzy nimi Krzyżacy wnieśli swój zamek. Po spotkaniu z przewodnikiem

spacerowaliśmy po Starym Mieście podziwiając Staromiejski Ratusz, Pomnik Flisaka z żabkami, Dwór Artusa, Dom Mikołaja Kopernika (Muzeum Okręgowe w Toruniu), Krzywą Wieżę, Bramę Mostową, Pomnik Mikołaja Kopernika, Kamienicę pod Gwiazdą, Katedrę Św. Janów (znajduje się tam chrzcielnica, w której ochrzczono Mikołaja Kopernika ). Następnie przejechaliśmy do Gdańska, gdzie zostaliśmy zakwaterowani w ośrodku Pomeranka (200m do morza). Po kolacji poszliśmy nad morze, aby poczuć morski klimat i powdychać jod. Dzień 19.10.2021 upłynął nam pod znakiem Trójmiasta. Rano pojechaliśmy do Sopotu na molo, aby podziwiać spowite poranną mgłą morze.

Następnie zwiedzaliśmy Gdańsk – miasto Wolności i Solidarności. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od ulicy Długiej, przy której mieści się m.in. Dom Uphagena oraz Ratusz Głównego Miasta Gdańsk. Następnie przeszliśmy przez Długi Targ, Długie Pobrzeże, Ulicę Mariacką (zwiedzaliśmy Kościół Mariacki), Stare Miasto: Ratusz Staromiejski, Wielki Młyn, Kościół Św. Brygidy, Pocztę Polską, Europejskie Centrum Solidarności, historyczną Stocznię Gdańską: Plac Solidarności i Pomnik Poległych Stoczniowców, historyczną II bramę Stoczni Gdańskiej oraz PGE Arena Gdańsk. W przerwie zakupiliśmy pamiątki i wyruszyliśmy w rejs przepięknym statkiem Czarna Perła niczym z filmu „Piraci z Karaibów”. Dotarliśmy do Westerplatte – miejsca upamiętniającego rozpoczęcie II Wojny Światowej, które jest symbolem walk z niemieckim najeźdźcą. Zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia pod Pomnikiem Obrońców Wybrzeża, upamiętniającym tych, którzy zginęli w tych walkach. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do hotelu, aby zregenerować siły przed kolejnym, ostatnim dniem wycieczki. Nie mogło odbyć się bez spaceru po plaży, a niektóre „Wilki morskie” morsowały w wodzie do kolan. Wieczorem spotkaliśmy się na integracyjnej grze, która pozwoliła nam lepiej się poznać i spędzić czas w miłej atmosferze. 20.10.2021 po spakowaniu bagaży przejechaliśmy autokarem do Muzeum Bursztynu w Gdańsku, a następnie do Malborka, aby zwiedzić perełkę tego miasta, czyli Zamek Krzyżacki – monumentalne zamczysko wybudowane przez Krzyżaków i wpisane na listę UNESCO w 1997 roku. Jest to największy z zachowanych w Europie średniowiecznych zamków. Trzyczęściowa twierdza obronna w stylu gotyckim składa się z Zamku Niskiego, Zamku Średniego i Zamku Wysokiego. Najpiękniejszy widok na zamek jest od strony rzeki Nogat, a z zamkowej wieży roztacza się przeurocza panorama okolicy. Myślę, że trzy intensywne, październikowe dni na stałe zapadną w naszej pamięci. Opiekunami na wycieczce byli: Mariola Duk, Anna Nowak oraz Ks. Marek Chomiuk, który zapewnił nam duchowe wsparcie.